Moderne ontwikkeling

Citroën neemt een interessant studiemodel mee naar de autosalon van Genève volgende maand: de C3 Hybrid Air. Dat is een hybride die niet met een elektromotor werkt maar met luchtdruk en een hydraulische pomp.

Citroën komt met een nieuwe hybridetechniek: Air Hybrid. Bij een hybride auto denk je al snel aan een elektromotor, maar die ontbreekt dus op de Air Hybrid. En dat is meteen het grootste voordeel want ook de bijbehorende, kostbare accu’s heeft de luchthybride niet nodig.

Citroën verpakt de techniek op de autosalon van Genève in een prototype genaamd C3 Hybrid Air. De cijfers die het merk communiceert zijn veelbelovend: een CO2-uitstoot van slechts 69 g/km en een brandstofverbruik van 2,9 l/100 km (1 op 34,4). De techniek is ontwikkeld voor auto’s in het B en C-segment, zeg maar de Citroën C3 en C4.

De aandrijflijn van de luchthybride van Citroën bestaat uit een compacte benzinemotor, een tank met geperste lucht, een hydraulische motor en een automatische versnellingsbak. De techniek kan in drie verschillende rijmodi functioneren: alleen op lucht, alleen op de brandstofmotor en een combinatie van die twee. In die laatste modus staat er 90 kW (122 pk) pk ter beschikking.

Luchtmodus

Als de auto alleen op lucht rijdt dan worden wielen aangedreven door een hydraulische motor, die wordt gevoed met perslucht vanuit de tank. In deze ‘luchtmodus’ kan de C3 maximaal 70 km/u rijden. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt gebruikt om de tank weer te vullen.

Op welke termijn deze veelbelovende techniek op de markt komt is nog niet bekend maar de C3 Hybrid Air is niet zomaar een luchtballon, eh… proefballon – Citroën heeft serieuze plannen met de luchthybride.

PEUGEOT 

Het studiemodel 208 HYbrid FE heeft eigenschappen die tot dusver tegenstrijdig waren – Fuel Economy en Fun&Efficient, verstand en plezier – en geeft daarmee een voorproefje van de auto’s van morgen. Maxime Picat, algemeen directeur Peugeot:

Het studiemodel 208 HYbrid FE is van essentieel belang, omdat hiermee de streefwaarde van 2 l/100 km in zicht komt. Tevens vestigt hij de aandacht op onze reeds jaren bestaande samenwerking met Total op het gebied van R&D. We werken samen bij het ontwikkelen van zuinigere auto’s en slepen samen wereldwijd overwinningen in de autosport in de wacht. Samen komen we vooruit.

Philippe Boisseau, lid van de raad van bestuur van Total en algemeen directeur Marketing & Services en Nieuwe Energiebronnen, voegt hieraan toe:

Met de 208 HYbrid FE bundelen Peugeot en Total hun krachten om nieuwe technologieën in auto’s toe te passen. Het verlagen van het brandstofverbruik is een belangrijke strategische factor voor onze Groep, omdat maximale prestaties tegen zo laag mogelijke kosten centraal staan in het verwachtingspatroon van onze klanten. Deze doelstelling beantwoordt bovendien aan de actuele uitdagingen op het gebied van het milieu en het streven om spaarzaam om te gaan met fossiele brandstoffen.

Paugeot op gebakken lucht ?