Een wel zeer knullige tekening van Wardenier gemaakt in de laat jaren vijftig. In bezit van Piet Bosma

Dhr. Piet Bosma uit Noordwolde . onderzoeker

Dhr. Bosman uit Noorwolde gefascineerd onderzoeker van Wardenier

Een zekere Piet Bosma uit Noordwolde heeft ook zeker een grote deelname gedaan in Het Mysterie Wardenier. Hij was het die met de tekeningen kwam die werden gevonden in het huisje van Bouke Brink na de plotselinge dood van Johannes Wardenier. Johannes woonde bij Bouke Brink, zijn boezem vriend, steun en toeverlaat.

Deze tekeningen werden gebruikt in Henk Ymker zijn boekwerk ooit.

Opmerkelijke verhalen had deze man die ondermeer de oud directeur van het carrossierie bedrijf HAINJE uit heerenveen bezocht. Het ging zo vertelde de Leidsche Courant van 10 november 1984 ; 

https://leiden.courant.nu/issue/LLC/1984-11-10/edition/0/page/20

Bosma trol op een dag de stoute schoenen aan en bezocht oud-directeur Abe Hainje van het gelijkmatige Heerenveense bedrijf. Na lang aarzelen mocht Bosma naar binnen. Aanvankelijk bleef Hainja ontkennen ooit iets met Johannes Wardenier te maken te hebben....

Later vertelde Hainje dat Johannes Wardenier een fantast was die hem wel eens bezocht....

Wardenier kwam in die tijd van 1934 met een zekere Nijholt, waar Wardenier bij in woonde. Later op de avond werd Dhr. Hainje wat spraakzamer over Wardenier en vertelde dat Wardenier een bus wilde bouwen met zijn motor erin. Toen ik, Hainje, hem eerst vroeg om de motor te zien haakte Wardenier snel af. 

Wel kreeg Dhr. Hainje opdracht om een metalen kist te bouwen van 60 x 60 x 100 cm , de reden wist hij niet...

Bosma confronteerde Dhr. Hainje met een gordijn die werd geplaatst in zijn fabriek ter afscherming van de ' het geheime project met  Wardenier en zijn motor" . Ook dit ontkende hij niet maar het gordijn was voor een nieuwe buizen systeem in de fabriek. Dat was een leugen volgens Bosman, want pas in 1954, twintig jaar later kwam dat systeem. Daar hoef je geen gordijn voor op te hangen reeds in 1934....

Ook bezocht Bosman de technische tekenaar van Hainje in heerenveen. Zijn naam is Albert Elzinga. Die vertelde Bosman dat er een gordijn hing in de fabriek en dat de directeur van toen, Hainje, verbood om daar te kijkjen. Erg geheimzinnig deed hij....we mochten er ook niet over praten in 1934.

----------------------------------------------------------------------

Ook had Bosman contact met een zekere Dhr. de Vries uit Willemsoord die Wardenier herkende in het sanatorium te Laren in 1947. Wardenier lag daar onder de naam ' Jan de Winter' uit Nijmegen. Dhr. de Vries vertelde dat hij dacht dat Wardenier wel blij zou zijn met een 'buurtgenoot' , maar niets was waar. Hij vertelde de eerste maand nog geen 5 woorden tegen mij...

Wat wel opviel was dat Wardenier regelmatig bezoek kreeg van deftige heren in pak , die hoog Hollands spraken. Ook kreeg hij cadeaus en mocht hij sigaren paffen zoveel hij wilde....

Ook een zekere Dhr. Jan Oosten uit Blesdijke lag daar en die bevestigde ook aan Bosman dat Wardenier regelmatig bezoek kreeg van stedelingen uit het 'westen' . Hij wilde zelf niet met ons over de motor praten werd ons snel duidelijk....

----------------------------------------------------------------------

In 2019 vroeg ik Dhr. Bosma om mee te werken via een Whatsapp en telefoon gesprek tot het stand komen van de Wardenier Motor , dat weigerde hij met zijn verhaal als volgt ;

" neen dat ga ik niet doen. de 'tekening' blijft in de kluis " .....

Persoonlijk denk ik niet dat er verder iets geheimzinnigs aan de Wardenier-Motor is voor mij maar als hij, Dhr Bosman beweert de originele tekeningen te hebben, waarom overhandigde hij dat niet aan de rechtmatige eigenaren, de familie Wardenier ? Je zou naar een notaris kunnen gaan of iets anders kunnen verzinnen.

Dhr. Bosman heeft eerder eens beweert dat hij de tekeningen bewust heeft verandert zo dat niemand het na kon maken deze motor. Helaas is het geen constructie tekening van de hele motor maar een klein detail hoe het eventueel zou werken. De tekening is gepubliceerd in Het Mysterie Wardenier uit 1984. Als hij echt een orginele teklening zou hebben die de Wardenier Motor is dan was het zeker niet moielijk om een pilot motor te maken. Waar een goede wil is is een juiste weg....uiteindelijk gaat het om Johannes Wardenier en niet om ons inzake Wardenier.

Wordt vervolgd....